loading...

مجله اینترنتی کریستال

آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 852


بسم الله الرحمن الرحیم


متن زیر توسط یکی از نویسندگان سایت خیزش نیوز به نام محمود خرم ابادی اماده شده است

"برای درک درد باید دردکشیده بود"

 

بیان چرایی تاسیس خیزش نیوز

یکم. شعار اصلی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، فرمایش وزین حضرت آیت الله امام خامنه ای است؛ جمله ای که شعار سازمان بیمه خدمات درمانی هم هست: "ما می خواهیم اگر کسی در خانوادهای مریض شد؛ بیش از مریض داری رنج دیگری نداشته باشد."

 

دوم. اطلاعات پزشکی در جامعهی ما توسط پایگاههای اینترنتی، هفتهنامهها، ماهنامهها، ویژهنامهها و گاهنامههای زیادی از سوی منابع تخصصی و غیر تخصصی منتشر میشود. اطلاعاتی پیرامون تغذیه، روش زندگی، بهداشت روانی و جسمانی از جنبههای فردی و اجتماعی، درمانهای دارویی و غیر دارویی ،ناهنجاریها، مشکلات و بیماریها و همچنین پاسخگویی به سوالات متداول پزشکی بیماران و خانوادههای آنها.

حتی برنامههای رادیویی و تلویزیونی با این رویکرد در حال گسترش و افزایش تولید است. و بیشک در نگاه اول نیت خیر بانیان این رسانهها و مطبوعات جلب نظر میکند که : "شاید در راستای اعتلای سطح دانش و آگاهیهای عمومی کار میکنند."

اما دو علامت سوال مهم اینجا رخ مینمایاند که؛

1- "این رویه چرا ایجاد شده؟"

2- "تا چه حد این رویه در اصلاح امور و ایجاد کامیابی و رفع مشکلات مردم در نظام سلامت کشورمان موثر بوده است؟"

 

سوم. جایگاه رسانهها و مطبوعات کجاست؟ در واقع وظیفهی یک رسانه و چارچوب فعالیت آن چه گونه مشخص میشود؟

این سوالی است که موسسان خیزش نیوز پیش از این به بررسی و تحلیل آن پرداخته و در همین راستا به تولید چند نشریه و رسانهی دانشجویی اقدام کرده اند. که از جملهی آنها میتوان به نشریات "نسل امید"، "راه مستضعفین"، و "وبلاگ تشکلهای دانشجویی" و "وبلاگهای شخصی" اشاره کرد.

بررسی محتویات غالب مطبوعات و رسانههای فعال در حیطه نظام سلامت یکی دیگر از فعالیتهای ضمنی گروه خیزش نیوز بود.

خلاصهی مشاهدات در این زمینه طی چند جمله زیر ارائه شدهاست:

1- موضوعات: این جرات کمتر مشاهده میشود که نشریه یا رسانهای به بحثهای روز مورد ابتلای مردم جامعه بپردازد!

در شرایطی که مشکل اصلی و بزرگ مردم در رابطه با مدیریت بیمارستانها و به ویژه گرفتاریهای بیمارستانهای دولتی، بیمههای درمانی، داروها و تجهیزات مورد تعهد آنها، انواع خدمات پرستاری و مامایی، دخالتهای غیر تخصصی افراد و اشخاص در امور درمان و مانند آن میباشد.

متاسفانه جو غالب چنین حاکم است که مسائل مهم اینچنینی اصلا برای رسانهها و نشریههای موجود، موضوعیت نداشته باشد.

 

2- اخبار: غالب اخباری که از رسانههای جمعی مثل تلویزیون و رادیو شنیده میشود پیرامون نتایج آزمایشات و پژوهشهای علوم پزشکی در داخل و -بیش تر- خارج از کشور است. اخباری که برای برخی اهل فن نه آنقدر جدید و نه آنقدر قابل اعتماد یا اثبات شده است که لایق مطرح شدن در چنین رسانههایی باشند!

و از طرفی هرگز با روش نوین پزشکی که به نام "پزشکی مبتنی بر مستندات" است منطبق نیستند. روشی که بر اساس آن، درمان، به جای پزشک محور آنچه که نشریات و رسانه ها پیرو آن هستند- بیمار محور میشود.

 

3- تبلیغات: خبر، بهترین وضعیت را در بین بخشهای مختلف این نشریات دارد. نظرات تخصصی هم همان گونه که گفته شد.- هرچند برای همه صادق نیست؛ اما دستکم تا حدودی بیانگر نظرات عدهی خاصی از جامعهی پزشکی است.

اما مشکل اصلی مطبوعات و رسانههای نظام سلامت کشور ما این است: عدم تولید مطالب کارآمد!

در واقع صرف نمیکند!

وقتی میشود با چاپ تبلیغات رنگارنگ و چاشنی کردن نظرات مثلا یک متخصص، نشریه ای رنگی و پر زرق و برق درست کرد؛ دیگر چه نیازی است به مطالب کارآمد؟!

آن گاه که "تبلیغات" محور و "درآمدزایی" و "فروش محصولات و مصنوعات" هدف باشد؛ آیا جز اینگونه نشریه و رسانهای قابل انتظار است؟!!

4- ابتذال: سرگرم کردن و سوداگری و نه اطلاع رسانی و نظارت بر رفاه عمومی- وظیفه ی اصلی مطبوعات و رسانههایی شده که خواسته یا ناخواسته از الگوی رسانهای لیبرالیسم تبعیت میکنند.(1)

این واقعیت تلخ، ولی جاری و موجود در جو غالب رسانهها و نشریات مکتوب نظام سلامت کشور است.

استفاده از "هر ابزاری" برای جلب و جذب نگاه مخاطب کاری است که در تبلیغات این نشریات و رسانهها دیده میشود. استفاده از تصاویر زنان جوان و مسن، بدون حجاب یا همراه با حجاب نصفه و کمتر از نیمه و حرکت روی مرزهای قرمز عرف و شرع و حتی گاهی عبور از این مرزها و ورود به حریم ممنوعهی غیر شرعی از جمله اقدامات تعداد زیادی از این قبیل نشریات و رسانهها است که میتوان از آنها نام برد. آنها، در این زمینه، خواسته یا ناخواسته پیرو الگوی رسانه ای لیبرالیسم شدهاند...

 

نتیجه گیری: برای درک درد باید دردکشیده بود. برای درک مشکلات باید به آنها دچار و مبتلا بود. و تنها در صورتی دچار مشکلات و دردکشیده میشوی که از مردم باشی.

 

خیزش نیوز با سرمایههای اندک دانشجویی و مردمی از دل مردم برآمد تا با منش عدالت خواهی و عمل به رسالت اطلاع رسانی و نظارت بر رفاه همگانی در این راه تلاش کند که "اگر کسی در خانوادهای مریض شد؛ بیش از مریض داری رنج دیگری نداشته باشد" و در جایگاه صحیح یک رسانهی دین محور، به طور تخصصی، از زبان مردم سخن بگوید،

از مردم بگوید و برای مردم بگوید،

و مسائل و مشکلات مردم را بدون ترس از بالا دستیها و پایین دستیها بیان کند،

تا تبلیغ کند و لی تبلیغ محور نباشد و دچار نشود به ابتذال تبلیغاتی که حاصل پیروی از الگوی رسانههای لیبرال است.

و تمام اینها یک ضمانت اجرا دارد؛

"آن مردم که از آن سخن رفت خود ماییم و ما خود از دل همان مردمیم. و ما درد کشیده ایم و در حال دست و پنجه نرم کردن با همین مشکلات. و ما مسلمانیم..."

 

 

(1) حمید مولانا، الگوی رسانه ها و مطبوعات اسلامی، صفحه 51

درباره
شنبه 06 خرداد 1391 زمان : 21:53 نظرات (1)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش
1348/10/11
سلام داش ...ای دی منو اد کن کارت دارم شکلک

درباره ما
مجله کریستال پورتال جامع اینترنتی شامل:اخبار،دانلود،تفریح و سرگرمی،اس ام اس،دنیای مد،موسیقی،فیلم و کارتون،کلیپ،نرم افزار و بازی،آشپزی و تغذیه،کودکان و والدین،فرهنگ و هنر،مذهبی،ورزش،بازار،اسرار خانه داری،سلامت،زناشویی،آرایش و زیبایی،گردشگری،روانشناسی،ابزار وب و طراحی،فروشگاه کریستال،دنیای علم وفن آوری و سایر بخشهای مفید که در اینده اضافه خواهیم کرد
اطلاعات کاربری
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 1378
  • کل نظرات : 752
  • افراد آنلاین : 25
  • تعداد اعضا : 12319
  • آی پی امروز : 169
  • آی پی دیروز : 175
  • بازدید امروز : 1,606
  • باردید دیروز : 1,384
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22,957
  • بازدید ماه : 51,683
  • بازدید سال : 359,270
  • بازدید کلی : 7,212,087

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد